Gambler nr 1, 12/1993

 

Gambler nr 1 z 12/1993

Redaktor naczelny:
Grzegorz Eider (p.o.)
Redakcja:
Mirosław Domosud
Jacek [Dr De Stroyer] Grabowski
Andrzej Majkowski
Wojciech Setlak
Rafał [jrme] Wiosna
Współpracownicy:
Dariusz Bujalski
Bartłomiej Eider
Szymon Grabowski
Jacek Ilczuk
Piotr Jurkowski
Przemysław Ścierski
Maksymilian [McSon] Wrzesiński

Projekt graficzny (layout):
Piotr Kakiet
Piotr Roszczyk
DTP, okładka: Piotr Kakiet
Redakcja techniczna: Jolanta Balcer
Ilustracje działu "tete": Joanna Kakiet
Wydawca: Grzegorz Eider / Wydawnictwo LUPUS - Warszawa
Adres redakcji: ul. Stępińska 22/30, 00-739 Warszawa
Naświetlenia: SOFT design, ul. Radziwie 13, 01-164 Warszawa
Druk: UNIPROM, ul. Mińska 67, 03-828 Warszawa
Numer indeksu: 00324410
Format: A4 (210x297 mm)
Nakład: 50 000 egz.
Liczba stron: 68

brak cover CD i dyskietek
pobierz
Spis treści:

GRAMY!
Caesar   
Lost Dutchman Mine    
Twierdza   
Knights of the Sky   
Special Forces   
Desert Srtike   
Lombard RAC Rally   
Master of Orion   

TEMAT NUMERU   
Armie na stole   

VARIA'tkowo
GamblerClub   
Alistair MacLean   
Katalog   
Druga strona Wolfenstein 3D   
Co lubię   

RECENZJE
Lemmings 2 - The Tribes   
Na kolei bez zmian   
Triolizm a la Wikingowie   
Pirates! Gold   
Saper   
Syndicate   
The Manager   

PUBLICYSTYKA
Cracked by CSL   

NEWS
Średnio nowe, całkiem nowe i najnowsze   
Targi Computer '93   

KONKURSY
Telezgadula   
Zrób to sam   
Galeria   


4
6
7
14
17
23
25
26


41


45
46
47
48
50


52
52
53
54
54
54
56


57


60
62


64
66
67

Caesar
Lost Dutchman Mine
Knights of the Sky
Special Forces
Desert Srtike


Indeks gier:

Across the Rhine   
Alone in the Dark 2   
Ambush   
Ancient Art of War in the Sky   
Arnhem   
Caesar   
Civilization for Windows   
Desert Rats   
Desert Srtike   
Doom   
Dragonshere   
Empire DL   
F-117A for Macintosh   
F-14 Fleet Defender   
F-15 III (CD)   
Fire Brigade   
Flight Simulator 5   
Global Domination   
Knights of the Sky   
Lemmings 2   
Lombard RAC Rally   
Lost Dutchman Mine   
M-1 Tank Platoon   
Manager, the   
Master of Orion   
Pacific Islands   
Pirates! Gold   
Railroad Tycoon Deluxe   
Realms   
Sabre Team   
Saper   
Special Forces   
Striker PC   
Stronghold   
Syndicate   
Tajemnica Statuetki   
Team Yankee   
Universal Military Simulator   
Vikings   
Vulcan   
Wargame Construction Set   
Wargame of the Century   

60
60
41
41
41
4
60
41
23
60
60
41
60
60
60
41
60
41
14
52
25
6
41
56
26
41
54, 60
52
41
41
54
17
60
7
55
60
41
41
53
41
41
41

Lombard RAC Rally
Railroad Tycoon Deluxe
Pirates! Gold
Syndicate
The Manager
Wstępniak:

Manifest(?), odezwa(?)... (a może usprawiedliwienie?)

Grzegorz Eider w 1991 roku Z pewną taką... nieśmiałością oddajemy w Wasze ręce pierwszy numer "miesięcznika elektronicznych szulerów" Gambler. Tłumaczyć się z wyboru tytułu nie będziemy, ani objaśniać "co poeta miał na myśli"... Dość powiedzieć, że przerzuciliśmy stosy propozycji (w tym kilkaset zgłoszeń na konkurs, który ogłosiliśmy w magazynie Enter), przewertowaliśmy góry słowników, wyrwali niezliczone ilości włosów z głów oraz ubili wiadra piany (...ze śliny). Z tego nerwowego chaosu wyłonił się tytuł Gambler. To wszystko. Co do zaś "szulerów", to któż z nas trochę nie kantuje (wieczne życie, próby łamania zabezpieczeń, drobnych "retuszów" w grze, te wyniki...) a wszystko w imię przyjemności grania i wygrywania - z kumplem, z komputerem czy wreszcie z konsolą (to z powodu konsol zrezygnowaliśmy z określenia "komputerowych szulerów" na rzecz "elektronicznych szulerów" a więc szerszego).

Nadaliśmy temu numerowi oznaczenie "0", bowiem wprawdzie znalazły się w nim wszystkie podstawowe rubryki pisma, które sobie wymarzyliśmy, ale nie wszystkie one osiągnęły już zakładany poziom jakościowy a całość zaplanowaną objętość 84 stron. Zdajemy sobie sprawę z niedociągnięć numeru - zbyt małej liczby recenzji, nierównego poziomu opisów, usterek językowych...

Element graficzny Gamblera Jednak efekt końcowy, w naszej ocenie, jest na tyle dojrzały, iż poważyliśmy się oddać go pod wasz osąd - czekamy na listy. Ze swej strony chciałbym zwrócić uwagę na te elementy, które stanowić będą o odrębności Gamblera w stosunku do istniejących już tytułów.

Szata graficzna Gamblera nie jest tak "odjazdowa", jak w niektórych pismach ani tak siermiężna i niewyszukana jak w innych. Wybraliśmy drogę środka - starając się zaproponować układ atrakcyjny, kolorowy, bogato ilustrowany, ale jednak z zachowaniem pełnej czytelności i przejrzystości pisma.

Chcemy spory nacisk położyć na wymianę doświadczyć między graczami (szulerami?) - stąd rozbudowana rubryka "tete" (Tips & Tricks), która docelowo liczyć będzie 16 stron a wypełnią ją tipy nadsyłane przez Was.

Nowym pomysłem jest "GamblerClub". Członkami tego klubu mogą zostać prenumeratorzy pisma a oferować on będzie różne akcje (np. wyprawy na światowe targi gier), niższe ceny zakupu oprogramowania, dostęp do taniego softu shareware, kilka niespodzianek i... imponującą kartę klubową. Szczegóły wewnątrz numeru.

Karta GamblerClubu W tym numerze (i zamierzamy to utrzymać) znalazło się kilka materiałów nie będących ani opisami gier ani ich recenzjami. To wynik przekonania, iż każdy zdrowy na umyśle gambler (czyt. gracz) od czasu do czasu unosi wzrok znad klawiatury... by spojrzeć na ekran telewizora podłączonego do wideo. Niektórym zdarza się też coś przeczytać (nie zawsze lekturę...). Jeśli zatem się nie mylimy (a może się mylimy?) - to kilka kawałków niejako "obok" komputerów i gier powinno być na miejscu. Jest taka fajna impreza, która się nazywa WRO - Wrocławskie Realizacje Okołomuzyczne. Z muzyką ma to niewiele wspólnego... Umówmy się, że rubryka VARIA'tkowo to będą "realizacje okołokomputerowe".

Opisy, recenzje, nowości, konkursy - to wszystko można znaleźć w każdym piśmie. Mam nadzieję, że nasza propozycja nie będzie gorsza od tego, co oferuje konkurencja. Oceniać będziecie Wy.

Każdy porządny wstępniak w pierwszym numerze nowego pisma powinien kończyć się apelem o współpracę, listy, artykuły i tak dalej. Postaram się być oryginalny i powiem, że to raczej my będziemy pisać a Wy czytać niż odwrotnie - to jest układ normalny. No, chyba, że krew Was zaleje przy lekturze albo wręcz przeciwnie - osłupiejecie z wrażenia. Wtedy możecie napisać - przeczytamy.

Grzegorz Eider



Ciekawe artykuły:

CSL Cracked by CSL - wywiad z CSL-em, czołowym polskim hackerem. Artykuł z "technicznego" punktu widzenia bardzo interesujący. Czytelnicy mogą się dowiedzieć, jak funkcjonowała giełda komputerowa w Polsce, jak się łamało programy, jakich się narzędzi do tego używało itd. Artykuł wzbudził wiele kontrowersji wśród reprezentantów "drugiej strony barykady" (dystrybutorów gier, informatyków, twórców oprogramowania antywirusowego). Ich przedstawiciele, poproszeni w kolejnych numerach Gamblera o komentarze, nie zostawili na słynnym hackerze suchej nitki. Na ironię zakrawa fakt, że CSL, przedstawiany jako człowiek żyjący "w podziemiu" z powodu uprawianego procederu, był w branży gier powszechnie znany. Ba, był nawet redaktorem najznamienitszych polskich magazynów o grach.

Przeczytaj artykuł

Railroad TycoonTelezgadula nr 1 - pierwszy odsłona tasiemcowego konkursu dla omnibusów oglądających telewizję. Co miesiąc prezentowano siedem ekranów / pytań o różnym stopniu trudności, za które otrzymywało się punkty. Punkty z poszczególnych numerów sumowały się i zwycięzcą zostawał ten, który w sumie zdobył ich największą ilość. Magnesem przyciągającym uczestników były cenne nagrody główne, comiesięczne nagrody dodatkowe oraz, co najistotniejsze, możliwość bycia wydrukowanym w aktualizowanym w każdym numerze rankingu mistrzowskim.

Przeczytaj artykuł



Powrót na stronę główną Pismo Gambler Powrót na górę strony